4 January 2022

Winter Holidays

Hope you all had a wonderful Christmas & New year holidays.
We certainly did! 
We had Christmas Dinner on a beach, cooked in Dutch oven on an open fire. 
毎年恒例、クリスマスディナーは浜辺でダッチオーブンのローストチキン。 チビは海藻スープを作っていた……。
電車好きのチビにサンタが持って来てくれたサフィール踊り子。どうやら木の列車を小人が必死で塗ったらしい。
Santa brought Little one a wooden train painted (by one of his elves) in Saphir Odoriko colour (her favorite train that passes our place).
New Year's eve's outing was to see this enormous flock of Baikal Teals. 
In my area, the Baikal teal is a rare bird and normally, it is only be spotted one or two mixed in with Eurasian Teals. But I knew this bird makes a huge flock elsewhere in the world, such as in Korea, so I'd been wanting to see a flock of them. In that lake, some people counted tens of thousands of them.  I couldn't tell how many but when I looked through the scope I could just see many many heads with that unique swirl pattern.  Drawing them was very difficult since I soon lost track of which part of which bird that I was drawing.   
One dream came true right at the end of 2021!
ちいさなかがくのとも12月号の『わたし はくちょうを みたの』を買ったので、チビに本物のハクチョウを見せようと白鳥の郷も訪ねた。
Tundra Swans and Pintails. I wish it was a bit milder evening.  It was really cold! 
オオハクチョウ、アメリカコハク、マガンもいた。かなり寒かったけれど、絵本で読んでいたので、チビもずいぶん真剣に眺めていた。
あまりに久しぶりにしっかり鳥をスケッチできる環境に身を置いて、鳥の形をとるのがヘタになったなぁと反省。数時間、一カ所に腰を落ち着けて描く時間ってやっぱり大切だなあ。
年越しとお正月は今年も祖母宅で過ごした。
わたしが置いていったおもちゃがまだいくらか残っているので、遊ぶものには事欠かない。祖母がせっかく動物のぬいぐるみなどを干してきれいにしておいてくれたのに、チビは人形の家に釘付け。小さな鍋ややかんをストーブにかけてぐつぐつしていた。やっぱり魅力的だよなあ。
「なーんで すぐに ごはんだよーとか、おふろだよーってなっちゃうの?」と最近よく言うようになった。ただひたすら"今現在"を生きる時期を越えたんだなあ。その割に、早くご飯を食べて、早く服を脱いでお風呂に入って、早く寝間着に着替えて、また遊べる時間を作ろうと想像力を働かせるほどには時間の概念がないので、ぐだぐだと駄々こねて時が過ぎてしまい始末に悪い。
うちのレモンの木と一緒に買った祖母宅のレモン。最初はほぼ同じだったはずなのに2つも大きな黄色い実を付けていた。うちのはアゲハとクロアゲハの餌になるばかり。
Long-billed Plover. 
チビは夫とストライダーを楽しんでくれていたのに、前を電車が通る遊水地だったので音がするとつい「あ、NEXが来た! あ、踊り子だ!チビちゃんと見ているかなあ」などと気になってしまいスケッチに集中できない……。ママ鉄病っていうやつだろうか。

No comments:

Post a Comment