17 September 2023

夏のアトリエ2023

Even though I knew that I was going to be super busy this September, I joined this five-day summer workshop for children's illustrators at Itabashi Art Museum. Because this year's teacher was Sydney Smith! When I first took one of his books, "Town is by the Sea," I immediately got struck by his touching illustrations. I love them because they have such a sense of place. 
It was my third time to join this museum's summer workshop and it meant the final one because the museum only allows us to join for three times. 
お仕事中のみなさまにごめんなさいと言いつつ、板橋区立美術館の夏のアトリエ2023に参加してきた。夏のアトリエに参加するのは3回目。毎回本当に大変でクタクタになる5日間なので、この忙しい9月に、5歳児もいて大丈夫だろうかと最後まで応募をためらっていた。でも何しろ今回は『うみべのまちで』や『ぼくは川のように話す』のイラストを描き、今年のボローニャ審査員の一人だったシドニー・スミス氏。どうしても参加してみたいと思った。

すばらしくよく考えられたワークショップで、学びがたくさんあり、参加して本当によかった。この夏のアトリエは3回で卒業というシステムなので、もうわたしは参加できないのが本当に残念。
I haven't been back in the classroom environment for ages so it was a very inspiring yet tough five days. 
毎日、朝はシドニーが自分の本を読んでくれ、その本作りでトライしたことや、構図やディテールに込めた思いについて教えてくれた。そしてそれを踏まえたエクササイズをいくつかやった。感情を表す線や描き方を模索するものだったり、別々の人が作った絵と文を組み合わせることで、文が絵に別の意味をもたらす効果を実感できるものだったり。
photo by Sabu Sachie. 
 20人のイラストレーターと一緒にやるからこそ、他の人の表現方法をたくさん見る機会にもなり勉強になる。
I've never used techniques like montage or counter point in story telling so that was interesting to learn as well.  
He did so many demos, using many of his secret tools and liquids as well and those were just amazing to watch.
シドニーのまだ刊行前の最新作『Do you remember?』の制作過程に呼応して、今回のワークショップの最終課題は、子どもの頃の記憶からお話の場面を見つけ出し、3見開きで描くというものだった。 まずはじめに作ったのは記憶の地図。そしてそこからエピソードを二つ見つけ出して、それぞれ5分間ひたすら言葉で思い出を書き出すという作業。そうやって順を追って物語を見つけ出す作業や、それを場面に落とし込む作業をやっていけたのが、とてもわかりやすくてよかった。
photo by Sabu Sachie

For the last project, we all had to look into our childhood memory and buit a story from there. I chose my memory of watching the flooded main street with my late gran.
わたしが選んだのは、祖母との思い出。いつか絵本に発展させられたらいいなあ。
こんな修了証まで作ってくださった!

Thank you Sydney for the amazing workshop!
板橋区立美術館のみなさま、通訳の前沢明枝さん、一緒に参加したみなさん、本当に学びの多い5日間をありがとうございました。
3日続けて預かり保育に行ってくれて、夜遅くまでわたしが帰らなくても我慢してくれたカブカ、この間カブカの面倒を見てくれていた母と夫にも感謝。

No comments:

Post a Comment